Bahasa Malaysia

Krisis Kekurangan Ayam KFC Di UK, Ini Jawapan Permohonan Maaf KFC.

Bertalu-talu komen negatif yang terpampang di kesemua rangkaian media sosial yang diterima KFC dari para pelanggan setia mereka, ia terlalu teruk sehingga terkeluarnya hashtag #KFCCrisis yang menambahkan lagi minyak pada api yang marak.

Rupa-rupanya ramai juga yang melenting teruk apabila tidak dapat menjamah makanan kegemaran mereka – ayam goreng Kentucky Fried Chicken. Ia tidak berlaku di Malaysia atau negara-negara fanatik ayam goreng lain di rantau ini, tetapi ia berlaku di United Kingdom.

Minggu lalu UK dikejutkan dengan penutupan sementara hampir 900 cawangan KFC di seluruh negara tersebut kerana bekalan ayam yang tidak mencukupi. Ia bukan berpunca daripada permintaan yang melebihi pengeluaran tetapi sistem dalaman syarikat DHL, yang baharu dilantik untuk mengendalikan semua urusan logistik harian KFC di sana, menjadi kelam-kabut dan tidak beroperasi seperti biasa. Krisis yang mendapat liputan meluas di UK, Eropah dan seluruh pelusuk dunia ini telah membuatkan para eksekutif jenama ayam goreng terkenal dunia itu tidak senang duduk.

Bertalu-talu komen negatif yang terpampang di kesemua rangkaian media sosial yang diterima KFC dari para pelanggan setia mereka setiap minit selama beberapa hari. Ia terlalu teruk sehingga terkeluarnya hashtag #KFCCrisis yang menambahkan lagi minyak pada api yang marak. Ramai juga yang membuat laporan polis tentang insiden ini tetapi ditolak polis UK kerana ia tidak perlu melibatkan polis langsung sebenarnya dalam hal ini. Dan ini jawapan KFC, dan mereka menggunakan poster kreatif ini di laman web dan akhbar untuk memohon maaf.

Adweek: Iklan di akhbar The Sun dan Metro oleh agensi Mother London.

FCK, atau dalam ejaan penuhnya F*CK sebenarnya merujuk kepada satu bentuk reaksi yang menggunakan perkataan lucah. Ala, anda pun selalu juga menyebutnya bukan? Agensi pengiklanan yang dikenali sebagai Mother London berjaya meneutralkan keadaan krisis itu tadi kepada sesuatu yang lebih santai. Mereka mengubah kedudukan huruf pada KFC kepada FCK yang pada saya ia cukup kreatif sekali. Ia juga cukup jelas yang jenama ayam goreng ini mengakui tentang kesalahan mereka dan yang keduanya mereka amat meminta maaf atas apa yang telah berlaku.

Permohonan maaf ini seolah-olah menggambarkan KFC juga adalah jenama biasa yang tidak dapat lari dari masalah, tetapi penerimaan mereka cukup profesional sekali kerana mereka memasukkan unsur santai dan humor di dalamnya. Setelah poster ini dikeluarkan, ramai pelanggan menyambut baik dan kini semuanya telah pulih seperti biasa.

Satu perkara yang dapat kita pelajari dari krisis ini ialah, pertama sekali kita sebagai pemilik jenama perlu menarik nafas sedalam-dalamnya dan tenang ketika apa jua krisis yang berlaku. Cari punca dimana datangnya masalah tadi dan apakah langkah-langkah yang boleh diambil untuk selesaikannya dalam masa terdekat dan jangka panjang. Sementara itu, pasukan pemasaran kita perlu bersiap-sedia untuk menyampaikan mesej permohonan maaf melalui semua bentuk media yang kita ada.

Tidak perlu bercerita lebih tentang masalah tadi, tetapi cukup sekadar kita akui tentang kelemahan kita dan meminta maaf di atas apa yang telah berlaku kepada para pelanggan yang ada di luar sana. Tidak perlu bercerita tentang apa yang kita sedang lakukan untuk menyelesaikannya sebaliknya pastikan para pelanggan kita tahu apa yang mereka boleh lakukan sementara menunggu masalah tadi selesai. Sediakan jawapan-jawapan jangka pendek yang boleh meneutralkan keadaan, berbentuk humor yang sesuai dengan jangkaan atau expectation mereka pada waktu itu. Buatkan jawapan kita seolah-olah ia perkara kecil yang tidak perlu diperbesarkan. Ini bakal membuatkan mereka lebih tenang.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *