Bahasa Malaysia

Masalah Pemasaran Media Sosial: Ingin Aktif Tetapi Tiada Kandungan

Malangnya, lebih 50 peratus syarikat-syarikat industri kecil dan sederhana di Malaysia tidak memiliki kandungan langsung.

Sebagai pemilik syarikat pemasaran media sosial, saya sering berjumpa dengan ramai pelanggan yang sangat berminat untuk mula bergerak aktif di media sosial secara profesional, terutamanya di LinkedIn, Instagram, Facebook dan Twitter, tetapi tidak mempunyai kandungan sendiri untuk dikongsi kepada para pengguna di luar sana. Tiada, kosong. Hampir kesemua yang digunakan sebelum ini adalah milik orang lain. Apabila tiada kandungan sendiri, agak sukar untuk ‘bermain’ di media sosial sebenarnya.

Apakah itu kandungan?

Kandungan bermaksud bahan-bahan pemasaran seperti penulisan artikel, video, infografik, poster dan apa sahaja yang membolehkan para pengguna melihat, membaca dan memahami isi kandungan yang ditulis, belajar darinya, percaya kepadanya dan percaya kepada jenama anda yang akhirnya boleh menarik mereka untuk membeli produk atau perkhidmatan dari jenama anda dan bukannya dari orang lain.

Malangnya, lebih 50 peratus syarikat-syarikat industri kecil dan sederhana di Malaysia tidak memiliki kandungan langsung. Laman web pun ada yang masih belum memilikinya.

Jangan kata laman web, stok gambar-gambar sendiri pun tidak ada. Apa tah lagi dengan artikel, video dan lain-lain lagi. Bagaimana hendak membuat pemasaran yang efektif, yang dapat menarik jualan kalau sekiranya bahan-bahan yang digunakan adalah milik orang lain?

Jadi, sebelum anda memulakan langkah pertama dalam pemasaran digital, lebih baik anda terlebih dahulu bersedia dengan mempunyai Bank Kandungan atau Content Bank. Ia satu tempat simpanan sentral di mana anda boleh menyimpan setiap kandungan yang dibuat boleh disimpan di sini untuk kegunaan harian di media sosial nanti.

Dan sekiranya anda tidak mempunyai pasukan pemasaran sendiri untuk membuat kandungan, sudah tiba masanya untuk anda mendapatkan pertolongan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *